Bakal Suami Isteri, Bakal Mama Papa. Tips Mengandung, Bersalin dan Berpantang

Tips Orang Barat Teknik Kehamilan

Anda Mempunyai Masalah  Hamil ?
Dan
Tips Untuk Meningkatkan Kemungkinan Kehamilan

Anda mahu untuk hamil? Anda mungkin tertanya-tanya mengapa ? mengapa? macam mana dan juga mengapa begitu lama. " Oh!!!  sukarnya?"  Anda selalu berdoa. "Permudahkan rezeki kami" . Anda biasa berfikir "Mengapa dan dimana silap kami untuk hamil?"

Persoalan ini sering berlegar-legar. Apa kata kita berkongsi idea, tips, cadangan dan pantang larang bagaimana cara kami menperolehi cahayamata. Semuanya kurniaan tuhan dan kita mesti berusaha -  Insya Allah

Pertama, mari kita bercakap tentang kemungkinan untuk hamil dalam mana-mana kitaran bulanan diberikan. Satu kajian dinamakan peluang pasangan untuk hamil.  

25%,dalam bulan pertama,
60% akan hamil dalam masa 6 bulan,
75% dalam masa 9 bulan,
80% dalam masa 1 tahun, dan 
90% daripada pasangan hamil dalam 18 bulan mencuba.

Sekarang mari kita baca tentang faktor-faktor yang boleh menjejaskan kesuburan anda dan pasangan anda. Dalam erti kata lain, apa yang menghalang atau melewatkan peluang anda untuk hamil?



Berikut adalah 10 sebab-sebab kemungkinan besar isu kemandulan diikuti oleh beberapa tips - tips untuk membantu meningkatkan peluang anda untuk hamil lebih cepat.

1. Merokok !!


Jika anda atau rokok asap pasangan anda, Ianya akan menghalang usaha anda untuk cuba mengandung. Wanita yang merokok adalah 60% lebih cenderung tidak subur berbanding wanita bukan perokok. Penyelidikan perubatan menunjukkan bahawa kekurangan telur dan kerosakan sperma  yang disebabkan rokok adalah punca penurunan kesuburan ini . Berusahalah untuk Tidak Merokok . Jika anda/pasangan perokok (belum hamil) cuba berhenti rokok. Sekurang-kurangnya 1 tahun.  Walaupun hakikatnya ramai perokok mempunyai anak yang ramai.   Jika pasangan anda merokok di sekeliling anda, anda lebih berisoko berbanding mereka. Terdapat  2,000 bahan kimia yang berbahaya dalam satu hembusan asap tembakau.Tahukah kita, mereka ini secara sengaja telah menghadiahkan kimia untuk anda atau bakal bayi dikala anda berusaha mendapatkan makanan berkhasiat demi untuk mendapatkan bayi..

2. Penggunaan Dadah Haram atau Alkohol !!

Mungkin ianya perkara biasa bagi masyarakat barat, tapi bukan  bagi kita di Malaysia. Wanita dan lelaki perlu diingatkan bahawa penggunaan dadah haram adalah "tidak" untuk mereka yang cuba untuk hamil. Penggunaan Marijuana tertentu telah menekan pengeluaran hormon, yang mana boleh menyebabkan penurunan jumlah sperma dan disfungsi erektil mungkin pada lelaki dan haid yang tidak teratur di kalangan wanita. Pengambilan Alkohol secara sederhana mungkin tidak memberi kesan ketara kepada kesuburan, tetapi jika anda mahu meningkatkan peluang anda untuk hamil lebih awal daripada kemudian, terbaiknya untuk mengelakkan alkohol dan dadah haram sama sekali (kedua-dua wanita dan lelaki itu). Terdapat juga pasangan adik/abang SADO payah memiliki zuriat -- adakah disebabkan faktor ini?

3. Pengambilan Kafein !!

Kafein dipercayai mengurangkan kesuburan. Ia juga dipercayai  berisiko ketika mengandung dengan peningkatan risiko keguguran dengan lebih tinggi berbanding  penggunaan kafein yang sedikit. Cerita akibat kafein ke atas kesuburan dan kehamilan adalah kontroversi - sesetengah percaya ia menjadi berbahaya dalam kuantiti yang kecil pun dan lain-lain percaya ia adalah baik dengan penggunaan sederhana (sehingga tiga cawan kopi sehari). Tak perlu ambil risiko. Anda mahu hamil dengan cepat dan mengelakkan keguguran yang berpotensi? Kafein dalam coklat, kopi, teh, dan soda. Bahkan kopi tanpa kafein dan teh (hitam dan hijau) juga mempunyai sejumlah kecil kafein, sekarang anda telah  menyedari . Jika anda benar-benar mahu untuk hamil dengan lebih cepat, anda perlu meninggalkan kafein sama sekali.  Peluang yang lebih baik untuk meningkatkan kesuburan. Jika ia terlalu kejam untuk anda mempunyai ketagihan kafein, hentikan pengambilan  kafein secara beransur-ansur. Percayalah  ianya lebih mudah pada diri sendiri jika anda berazam berusaha mendapat zuriat.

4. Diet Lemah!!  
Pemakanan adalah penting untuk keseluruhan proses  pertumbuhan kehamilan . Hamil adalah satu proses yang kompleks.Ianya memerlukan banyak organ-organ tubuh yang berbeza dan kelenjar berfungsi dengan baik untuk mempunyai keseimbangan hormon yang betul dan berfungsi. Lazimnya kita mengabaikan diet  yang disyorkan seperti buah-buahan, sayur-sayuran dan air bersih setiap hari. Hakikatnya inilah asas., Perlu diberi perhatian diet yang betul boleh membantu meningkatkan kesuburan anda dan peluang anda untuk hamil dengan lebih cepat. Makan banyak sayur-sayuran berdaun hijau (daun salad, kale, Collard hijau, dan lain-lain), bijirin penuh (oatmeal, roti gandum, beras perang, dan lain-lain), kacang mentah (badam, kacang Brazil, walnut, gajus dan lain-lain) , dan pelbagai buah-buahan dan sayur-sayuran yang segar dan bersih. Organik yang terbaik, dan segar adalah lebih baik daripada makanan diproses atau diten.  Kacang Brazil sangat baik untuk kesihatan sperma. Peliknya penduduk miskin menpunyai kadar kelahiran yang tinggi..!!

5. Kurangnya Bersenam!!
Jika anda tidak aktif, anda perlukan senaman. Senaman membantu anda berasa lebih baik ,tenang dan mampu meningkatkan kesuburan dan peluang untuk hamil.  Berjalan, berenang, berbasikal, atau aerobik. Bersenam sekurang-kurangnya 3 kali seminggu selama 20-30 minit pada satu masa. Lakukan aktiviti-aktiviti berpeluh. Antara aktiviti senaman mengasyikan dan bermanfaat berkebun- jika anda minat 





6. Obesiti atau berat badan berlebihan!!

Jika BMI anda adalah lebih besar daripada 25, anda dianggap mempunyai berat badan berlebihan dan terdedah kepada risiko kesihatan. BMI  atau -lebih 30 dianggap obes. 
Kurangkan berat badan anda setakat yang mampu jika anda berazam untuk hamil. Ambil masa untuk kurangkan berat anda. 




7. Tekanan Kehidupan!!
Jika anda mempunyai persekitaran kerja yang penuh tekanan, cuba tukar pekerjaan. Tekanan bukan sahaja akan memberi kesan kepada kesuburan anda, ia akan memberi kesan kepada kesihatan anda secara keseluruhan dan menempatkan anda pada risiko yang lebih tinggi untuk penyakit jantung dan banyak masalah kesihatan yang lain. Lakukan apa yang anda boleh untuk relax (sekurang-kurangnya sekali sehari). Amalkan, tarik nafas panjang untuk membantu melegakan tekanan. Tarik nafas sedalam yang mampu dengan mulut  tertutup. Kemudian - menghembus nafas perlahan-lahan melalui mulut. Ianya merupakan pelega tekanan segera untuk anda. Cubalah dan lihat apa yang berlaku untuk anda! Satu lagi pelega tekanan dengan cara berjalan santai, terutamanya jika ia sesuatu yang anda nikmati dan berada dalam persekitaran yang indah. Keluar dengan pasangan anda. Bercuti dan berbulan madu semula sambil  impikan detik-detik indah dulu. Satu lagi, mandian panas juga boleh menjadi pelega tekanan.. hebat,jangan terlalu panas, terutamanya bagi kaum lelaki, kerana ia boleh menjejaskan kualiti sperma dan kuantiti.

8. Umur Lanjut!!
Usia lanjut secara meluas dianggap sebagai umur 40 keatas. Wanita yang berumur 40 tahun dan lebih tua rugi sedikit ketika cuba untuk hamil. Berusaha pada peringkat awal perkahwinan dan buat pemeriksaan awal di hospital. Dikatakan bahawa semakin tua semakin sedikit telur dihasilkan. Pada usia 40 dan seterusnya, telur itu adalah jauh "lebih tua" , menjadikannya lebih sukar untuk hamil. Jadikan Che Ta sumber inspirasi bahawa usia 40 an anda mampu untuk hamil.




9. Ketepatan Masa Persetubuhan !!

Dalam usaha untuk hamil, pasangan perlu mempunyai hubungan sex tepat waktu ovulasi wanita itu - yang lebih dekat yang lebih baik. Jika pasangan hanya mempunyai hubungan "bila-bila masa", peluang mereka untuk hamil tidak begitu baik. Terutama bagi pasangan yang lebih tua dalam mereka 30-an hingga 40-an, masa adalah penting untuk hamil lebih cepat. Untuk mendapatkan hak masa, anda perlu menentukan tarikh ovulasi anda.
Ada yang  mengesan kitaran  dengan menggunakan termometer basal. Termometer ini berbeza daripada termometer biasa digunakan untuk menentukan demam. Termometer basal adalah termometer ultra-sensitif yang menjejaki perubahan badan anda yang paling hampir suhu minit dan membantu anda mengira ovulasi. Satu lagi cara untuk menentukan tarikh ovulasi adalah kit peramal ovulasi (OPK). Terdapat dua jenis - jalur air kencing dan juga monitor kesuburan. Jalur seperti kayu ujian kehamilan, hanya mengukur LH ( hormon luteinizing) dan bukannya hormon kehamilan. Monitor kesuburan menggunakan air liur untuk menentukan tempoh paling subur anda dengan menunjukkan corak ferning apabila waktu anda paling sesuai kemungkinan untuk hamil. Sila rujuk hospital (klinik kesuburan)

10. Isu-isu fizikal. 
Terdapat banyak isu-isu fizikal yang boleh menghalang peluang anda untuk hamil. Makanan sepatutnya, bersenam, mengurangkan berat badan, dan berhenti tabiat buruk  sangat membantu faktor kehamilan ini. Rujukan perubatan tradisional dan moedn adalah perlu.Faktor ini boleh merangkumi kitaran haid tidak teratur, anovulasi (kurangnya ovulasi), PCOS (sindrom ovari polikistik), endometriosis, motilitas sperma rendah atau mobiliti, kiraan sperma yang rendah, atau kecacatan fasa luteal dan lain lain lagi.

Beranikan diri anda untuk mendapatkan beberapa ujian pranatal samada dilakukan untuk anda dan pasangan anda. Jika anda telah cuba untuk hamil selama enam bulan atau lebih, terutamanya jika anda 35 keatas, rujuk endocrinologist pembiakan. Ia akan membantu anda membuat keputusan dalam mengenal pasti ujian yang terbaik untuk anda dan pasangan anda. Analisis air mani, mungkin akan membantu untuk menentukan kesihatan sperma. Ujian pranatal berguna samada anda mahu hamil secara semula jadi atau sebaliknya. Jika anda tahu apa keadaan anda, anda akan lebih mudah untuk dapat mengatasinya.

Berdoalah kepada Allah, zuriat ini kurniaanNya. Semua tips tersebut berdasarkan kajian saintifik sahaja. Apapun kita mesti berusaha. Jika anda ada doa, amalan dan pantanglarang kongsikanlah bersama-sama.




Semoga artikel ini dapat membantu dan berusaha untuk hamil
0 komen untuk "Tips Orang Barat Teknik Kehamilan"

Back To Top