Bakal Suami Isteri, Bakal Mama Papa. Tips Mengandung, Bersalin dan Berpantang

Mengapa saya tidak boleh hamil !!

Oh Hamil

Persoalan sering difikirkan . "mengapa saya tidak boleh hamil?" Ramai wanita bergelut situasi ini. Kita akan tertanya-tanya mengapa kita tidak boleh hamil. Mereka pula mengandaikan bermacam-macam alasan kepada mereka yang belum hamil.

Pada suatu ketika, terlintas kebimbangan "tahniah, puan mengandung" sedangkan masa tersebut anda belum berumahtangga. Kerunsingan memenuhi dikotak fikiran . Mungkin kandungan luar nikah ataupun belum bersedia menimbang anak.

"Maaf, puan tidak boleh hamil " Kekecewaan  selepas menjalani era perkahwinan, Penantian penuh sabar berakhir dengan jawapan hancur...luluh hati.

Ada wanita sering menunggu sehingga lewat tiga puluhan untuk memulakan keluarga mereka. Kononnya peluang kepada mereka untuk membangunkan kerjaya yang berjaya. Lantas terlalu komited dengan kerjaya sehingga merasakan kehamilan boleh pada bila-bila masa diingini. Hinggakan mengabaikan risiko kebarangkalian kehamilan pada usia lewat 30an tidak diambil serius. Segala perancangan sempurna. Bila tiba usia itu, timbul perhatian untuk memiliki keluarga lengkap. Menganggap sudah tiba masanya. Tiada apa boleh dibayangkan bahawa mereka akan berhadapan dengan berita bahawa mereka tidak boleh hamil.

Trend ini tidak lagi menunggu sehingga lewat tiga puluhan usia anda. Apa yang terjadi kepada wanita berusia 35 tahun kini hampir kepada wanita 20 an! Malah 44% wanita kini beralih kepada perkhidmatan kesuburan dan mencari bantuan kehamilan  adalah di bawah usia 35 tahun. Wanita-wanita ini akan bergelut situasi ketakutan dan boleh meruntuhkan rumahatangga.

Dan wanita lebih muda masih bergelut dengan hakikat bahawa mereka tidak boleh hamil. Bilangan berumur 24 tahun yang mempunyai masalah kehamilan telah hampir dua kali ganda dalam beberapa tahun yang lalu. Jelas sekali apa yang menjadi masalah bagi wanita lebih 35 juga merupakan masalah bagi mereka yang lebih muda. Jelas kelihatan ramai wanita muda bertanya mengenai isu ini berbanding dengan wanita berusia 30an.

Salah satu faktor utama yang dapat menjadi hamil adalah umur. Tidak tua hanya segala-galanya pada hari ini? Malangnya ovari wanita mempunyai jangka hayat mereka sendiri. Untuk hamil, mereka perlukan  telur muda dan sihat. Semakin naik usia kita, semakin sukar untuk menghasilkan telur yang berkualiti. Kualiti telur yang menghasilkan  kejayaan kehamilan  dan mungkin menjadi sebab anda tidak boleh hamil.

Kesuburan juga berubah secara drastik apabila kita semakin tua. Keupayaan untuk hamil adalah sangat unik dan peribadi. Wanita yang tidak boleh hamil sering menyalahkan  tubuh mereka. Purata puncak kesuburan pada usia dua puluhan. Kebanyakan wanita 31 tahun,  peluang mereka untuk hamil yang ditinggalkan sekurang-kurangnya 3% setahun. Dan jika anda tidak boleh hamil pada usia 35, kadar hampir dua kali ganda! Risiko tidak boleh hamil tinggi.

Secara purata seorang wanita boleh hamil sehingga usia 41 tahun. Jika dia tidak boleh hamil,  segala-galanya bergantung kepada tubuhnya. Setiap orang adalah sedikit berbeza. Kadang-kadang wanita mempunyai anak lewat 40-an dan 50-an. Terdapat  kes-kes yang menyedihkan di mana keupayaan untuk hamil seolah-olah akan berakhir pada 30 anda dan anda berhadapan dengan berita bahawa anda tidak boleh hamil.

Walau bagaimanapun, sejarah keluarga tidak memainkan peranan dalam kesuburan. Ianya menunjukkan jika kita sendiri mempunyai seorang anak pada usia lewat ,kemungkinan untuk hamil lagi mungkin ada.

gambar hiasan



0 komen untuk "Mengapa saya tidak boleh hamil !!"

Back To Top